pátek 11. května 2018

Go Figure Out Yourself


foto: Danny Willems
Další hostování Ultimy Vez v Divadle Archa přišlo opět s pravidelností téměř ročního intervalu čerstvě po světové premiéře nejnovějšího díla Go Figure Out Yourself, pod kterým je samozřejmě prvořadě podepsán zakladatel a šéf tohoto souboru Wim Vandekeybus.
Snad není ani nutné zdůrazňovat, že námět i tvůrčí proces tohoto mága fyzického tanečního divadla míjí vyšlapané cesty konvenčního pojetí a hledá jiný (filosofický) pohled na svět i společnost stejně jako jiný (neotřelý) inscenační přístup k divadelní tvorbě. Jeho pravidla jsou proměnná, jeho pointy společensky kritické.  Jeho pravidelní diváci se vždy znovu těší na další titul, ve kterém opět nastiňuje aktuální vizi tanečního divadla, stejně jako odráží podobu a náladu společenské atmosféry. Vzájemná náklonnost českého publika a tohoto vlámského tvůrce se zrcadlí ve vzájemném pochopení a inspiraci. Nalézt ono ovlivnění lze na všech frontách onoho vztahu.
Není nedůležitou informací, že bruselská premiéra Go Figure Out Yourself  proběhla v prázdném prostoru odsvěceného gotického chrámu Les Brigittines, který Archa dokázala svou strohou prázdnotou vyklizeného velkého sálu adekvátně za suplovat. Jak s tím ostatně Wim Vandekeybus při tvorbě představení počítal...

foto: Danny Willems
Popisovat či analyzovat průběh představení Go Figure Out Yourself by bylo jen trapnou naivitou uměním vyčerpaného recenzenta. To, co se odehrává uvnitř této inscenace má neurčené množství výkladů a ten, kdo nebyl součástí, nenajde odpovídající souvislosti,  i když se mu dostane sebe podrobnějšího líčení, díky kterému bude navždy připraven o možnost zažít pocit divadelní skutečnosti
A tak alespoň shrnutí viděného: iluze, manipulace, improvizace, energie, spiritualita, terapie, inspirace, které jsou skutečností života i realitou tance. Přijímáme je stejně. Nalézáme pouze to, co chceme a můžeme, protože interakce není znásilnění, interakce je dialog emocionální roviny zainteresovaných.


foto: Danny Willems
Když vidíte z blízka tanečníka souboru Ultimy Vez, pozorujete jeho osobitost a jeho mocně působící energii, která se zdá být nevyčerpatelná. Žasnete nad nekonečností možností jeho tanečního slovníku dávno rezignující na konvenci pevných pohybových zadání, obdivujete vnitřní koncentraci, která je svatá. Jste u něj, můžete se ho dotknout. On vidí vás,  reaguje na vás, komunikuje s vámi. Jeho charakter i jednaní je dáno typově  rolí, stejně jako styl tanečního pohybu, kterým se vyjadřuje. Rasová, genderová i umělecká vyváženost je pro podobu Ultimy Vez samozřejmostí.

Když vnímáte celý soubor respektive celý tvůrčí tým a jeho působení ve vašem prostoru, cítíte dokonalost souhry, přesnost načasování, využití všech inspirací do maxima. Nabízí se vám nespočet vjemů pro vaše smysly, mění se podoba vašich myšlenek přesně tolik, kolik jim dovolíte. Anebo tak, jak je vám dovoleno.
Běžně přece sedíte a před vámi se tančí. Najednou stojíte a tančí se okolo vás. Co se změnilo? Pohyb v prostoru je na vás, ovšem dřív než si stačíte uvědomit, jste vedeni a místo je vám určeno. Když nepoznáváte realitu, vítáte mystifikaci. Je určitě přijatelnější, než nejistota z tmavé prázdnoty.


foto: Danny Willems
Pravidla pro transformaci v jakékoliv společenské úrovni a osobní míře jsou daná a tanec jedním z dobře fungujících prostředků procesu. Zbývá si ovšem uvědomit, jaký to je tanec - jeho podobu, jeho funkci - a zaujmout k němu nový vztah. A hlavně alespoň na okamžik rezignovat na předem danou roli ať už je méně či více umělecky podchycena. Nechat věci plynout, neptat se, co bude dál.  Subjektivní vnímání zformovalo pocit, že čtvrteční divácké osazenstvo nabízenou  možnost v určeném okamžiku dostatečně nevyužilo, ale zřejmě si to ani neuvědomilo. Většinou!
Jak je to doopravdy, ví každý sám.
Subjektivnímu pohledu ale představení zároveň přineslo bezesporu opravdu velký zážitek (a to nejen divadelní), který víc než kdykoliv jindy (což se ostatně týká každého titulu, které Ultima Vez uvádí) přinášel další přesah do nejen tanečního života
.




Go Figure Out Yourself


česká premiéra 10. – 12. května 2018, Divadlo Archa


REŽIE, CHOREOGRAFIE, SCÉNOGRAFIE Wim Vandekeybus

ÚČINKUJÍ A NA TVORBĚ PŘEDSTAVENÍ SE PODÍLELI
Sadé Alleyne, Maria Kolegova, Hugh Stanier, Kit King, Tim Bogaerts
DRAMATURGIE Aïda Gabriëls
SVĚTELNÝ DESIGN Davy Deschepper, Wim Vandekeybus
KOSTÝMY Isabelle Lhoas
ASISTENCE Isabelle De Cannière
KOORDINACE TECHNIKY Davy Deschepper
ZVUK Bram Moriau
INSPICE Tom de With
KOPRODUKCE Les Brigittines (Brusel, BE)
PRODUKCE Ultima Vez
Možná je to kabaret otázek bez odpovědí

Možná je to celé ‚o vás‘
Možná přijďte radši sami
Možná vás na konci potká pravá láska
Možná je to cesta na odvrácenou stranu
Možná je to pohřební rituál divadla – ten úplně poslední
Možná je to zrcadlové bludiště
Možná to pro vás ani není
Možná budete plakat
Možná vám to připomene vaše nahé zrození
Možná ‚se nemusíte bát‘
Možná je nuda váš úhlavní nepřítel, se kterým musíte bojovat
Možná je to celé lež – a bude se vám líbit
Možná je to jen jako další droga
Možná vás to změní a nebude cesty zpět
Možná vám konečně ležíme u nohou, rozhodnete vy
Možná se ani na konec nedostanete
Možná je načase sami sebe zavrhnout
Možná to druzí nemohou popsat
Možná si na to prostě musíte přijít sami




Žádné komentáře:

Okomentovat