jablonecké tanečnice v site specific zahajovacího programu foto: Ondřej Čapek |
aneb Pár slov o zahajovacím programu 31. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec... 2017 v Jablonci nad Nisou.
Zcela neplánovaně jsem se 26. října 2017 na jedno odpoledne
a večer vypravila do Jablonce nad Nisou, protože jsem si nemohla nechat ujít
mimořádný zahajovací program. Ten byl připraven pro letošní ročník (jubilejně
pojatý vzhledem k patnácté přehlídce v tomto městě) jako náhled i nadhled vůči
minulosti a současnosti nejen scénického tance.
Takže hurá na malou exkurzi vývoje tanečního pohybu a choreografického myšlení ve scénickém tanci na přelomu tisíciletí...
Mluvit o exkurzi je možná trochu nadsazené, protože na dramaturgickém výběru jednotlivých titulů byla znát preference určitého vkusu, a to především u choreografií po roce 2000, ale kdoví, zdali k tomu nedošlo i z technických důvodů, protože původně bylo avizována rekonstrukce choreografií z 80. let 20. století. Mnoho starších souborů už ale vymizelo ze scény tohoto hnutí asi stejně jako VHS přehrávače potřebné k projekci toho mála pořízených záznamů scénického tance posledních dvou dekád minulého století. A ty, které stále fungují, pracují většinou s novými členy, někdy i s novým vedením a z nejednoho se stala škola nebo studio vychovávající poučené amatérské tanečníky či nové profesionály, kteří působí na profesionální scéně současného tance nejen u nás.
A tak i když některé choreografie či spíše zastoupení souborů pro skutečnou vyváženost určitě chybí (z 90. let mě přímo z hlavy napadají například Domino Praha, Filigrán Brno, MJ Studio Praha, Studio moderního tance VŠB Ostrava ad., z těch starších třeba Studio komorního tance Praha, VUS Praha, Skupina scénického tance Jiřího Rebce aj.), buďme rádi i za takový výběr, jaký vznikl. Nakonec jen náhodný nebyl určitě, byla tu patrná idea ukázat určitý trend a to se podařilo, čímž se bezpochyby umožnilo velké obohacení oborového povědomí. A navíc tento plnohodnotný zážitek podpořila i určitá nadčasovost u všech uvedených děl. Svědčí to o faktu, že v českém scénickém tanci je existence choreografických osobností skutečná a určitě to není jen otázka minulosti.
Impuls Praha založil Josef Prouza v roce 1975 a dodnes patří
mezi těch pár skupin scénického tance s výrazným mužským elementem, který je
patrný nejen v členské základně, ale i po formální či obsahové stránce tvorby.
Prouzova provokativní choreografická osobitost vychází z moderních stylů
společenského tance, který v kombinaci se slovníkem moderních tanečních technik
a využitím konkrétnosti exprese výrazového tance diváky stále oslovuje i bez
efektů technicky náročných „zvedaček“, které jsou určitým charakterem
impulsácké tvorby. Měla jsem možnost vidět v Jablonci uvedené Ze života hmyzu už v obnovené premiéře
na podzim 2014 v Divadle Komedie, kdy se původní členové skupiny svolali a jako
překvapení svému vedoucímu obnovili toto jeho úspěšné dílko (recenzi večera „40
let Impulsu...“ čtěte ZDE). Představení na píseň Pražského výběru tam mělo
velmi spontánní euforickou atmosféru, která vyústila v pravidelná tréninková
setkávání nazvaná Šimpuls...
Teď v Jablonci choreografie z roku 1983 působila lehce
usedle, k čemuž přispělo i nekomplikované svícení a odlišně koncipovaný prostor
forbíny oproti podobě v pražské Komedii. Nicméně obsah sdělení je nadčasovou
hodnotou, a tak i ona „usednutost“ najednou dostala svůj smysl.
V roce 1987 měla premiéru choreografie Evy Veverkové Běh na dlouhou trať, kterou vytvořila
pro svůj soubor C-Dance Ústí nad Orlicí na hudbu Pink Floyd. Choreografická práce
s motivem běhu je zde dotažena do posledního detailu jak po stránce pohybové,
tak scénické. Znamená zhmotnění toho, co lze vnímat jako skutečnou tvorbu
moderního „výrazového tance“, o jakém mluvila Jarmila Kröschová ve své knize (Výrazový tanec, 1959). Ten byl součástí
své doby, bez kompromisů ji metaforou odrážel skrze formu i obsah a možná i
proto v ní zůstal zaklíněn. O to víc nyní působí naléhavěji.
Eva Veverková zemřela v roce 2012. Taneční skupina pod
vedením Josefa Papáčka ctí její památku nejen přejmenováním na C-Dance Evy
Veverkové, ale i pečlivostí a respektem, se kterým přistupuje k její práci,
stejně jako snahou o popularizaci tance nejen ve svém regionu. Jde mu to o to
snadněji, že odkaz Evy Veverkové uchovaný právě skrze její práci, si to
zaslouží.
Ve stejném kraji působí i BT Studio sr. Pardubice, které pod
vedením Nadi Gregorové má svůj vlastní taneční styl vycházející z jiných
přístupů ke stejným kořenům: využívá poetičnost, hravost, čistotu linií
odkazující ke klasickému tanečnímu školení a její rozvolněné využití při
tvorbě, kde je dávána přednost motivaci pohybu před ornamentální formálností.
Po druhé choreografii, ve které stejná skupina vystoupila po přestávce, se myšlenky
stočily k úvaze o esenci českého tance, kterou v sobě nese tvorba Jiřího
Kyliána nebo Pavla Šmoka, jež zásadně ovlivnily jejich pedagožky působící v
prvních letech na tanečním oddělení pražské konzervatoře jako Laurette Hrdinová
a Zora Šemberová, vycházející mimo jiné i ze školy Hellerau-Laxengurg. Vida,
někteří měli tuto linii českého tance za ztracenou a přitom je možná přímo před
našima očima.
Ostrovy duší z
roku 1993 by při neosobní interpretaci mohly působit velmi formálním dojmem,
ale úžasná výrazová vyspělost tanečnic původního obsazení zde najednou ukázala další
rozměr tanečního umění. Z formálnosti se stala skutečná spiritualita.
Nade dvorem (1997)
Hany Ludvíkové a Hany Roškotové přineslo příjemný kontrast tanečního projevu
mladých dívek, členek současného souboru GEN ZUŠ Žďár nad Sázavou. Choreografie
vychází z respektu k tradici, se kterou byly folklorně laděné motivy v hudbě
Bohuslava Martinů vyváženě pohybově stylizovány směrem k současnému tanci.
Poetika vnitřní emocionality měla k expresivitě daleko, na náznaky folklorismu
nebo popisnosti rovnou zapomeňte.
Duet Pozdní večeře
z roku 1998, který byl druhou choreografií Evy Veverkové a jejího souboru C-Dance
z Ústí nad Orlicí uvedený tento večer, se stal úžasnou příležitostí vidět
drobné nuance choreografického uvažování autorky při rozdílu deseti let mezi
oběma díly. Statičnost frázovitého pohybu se uvolnila, ale osobitý styl zůstal,
jen se stal osobnějším, a tedy i intimnějším. Zároveň přináší i určitou
symbolikou charakteristickou pro konec 90. let jako finále jedné etapy
scénického tance, která s Evou Veverkovou vyvrcholila a do současnosti se ji
snaží méně či více zdařile přenášet některé její žačky.
V druhé půli večera najednou nacházíme už novou filozofii
taneční tvorby, která i přes své formální označení „scénický tanec“ je přesněji
řečeno amatérským současným tancem. Lenka Švandová vytvořila v roce 1998 opět
na hudbu Bohuslava Martinů dílo Neklidem
jsme obklopeni, ale klid je nám darován, kterou tančilo její v roce 1983
založené Malé taneční seskupení Brno. Současné (ty mladší) tanečnice druhého souboru
Malého tanečního uskupení nastudovaly po téměř 20 letech tuto choreografii a
svou energií jí daly zcela nový kontext současnosti.
Leoš Janáček a jeho cyklus skladeb Po zarostlém chodníčku je inspirativní skrze čas i napříč generacemi.
BT Studio sr. Pardubice jej zpracovalo pod vedením Nadi Gregorové v roce 2002 s
názvem Štěbetaly jak vlaštovičky a v
původním obsazení interpretovalo i nyní. Čistota vyzrálého tanečního projevu,
ženskost a zároveň vnitřní síla tanečnic okouzlovala a dala jasný důkaz toho,
že „tohle“ (ona vychovaná taneční elegance a oduševnělost) se nezapomíná.
Soubor se díky této akci pro Jablonec sešel na sále po dlouhé době, bylo vidět,
že si to opravdu užívá.
Kormidlo lodi vystavěné na tradici lidového tance kormidluje
ve vodách pohybového divadla už od roku 1987 Jan Schmidt. Kromě jeho
choreografie Exodus z roku 2002,
která byla zařazena do tohoto programu, fungovala její posádka hlavně jako
zprostředkovatel taneční vizualizace slov moderátorské dvojice DS Poskoč (v
jejich dnes už vlastně také tradiční formě krátkých tematických scének). Určitá
sebeironie v nadsázce i vůči druhým stejně jako humor oslích můstků jsou
vítanou kořenicí směsí tam, kde vše plyne ve zdánlivém poklidu. Přestože
fungování souboru Bandance Praha je nyní prý v určité stagnaci, jeho členové se
sešli v nejhojnějším počtu ze všech účinkující skupin a vylepšení technické
připravenosti především u ženského jádra bylo nenápadným překvapením večera
(zřejmě prostě dobrý oddíl...).
Představení Le
Visiteur mělo premiéru v roce 2012 a představovalo „Dokonalost“ večera po
všech stránkách. Tři tanečnice NoTa Plzeň mají velmi vyspělý taneční projev a
jejich zkušené využívání slovníku současného tance stírá hranice pro úroveň,
kterou by se mohla označit rozdílnost profesionality a neprofesionality v
aktuálním stavu tanečního umění. Přitom se ve svém civilním životě věnují
váženým a zodpovědným občanským profesím (bez vztahu k tanci), mají už i
rodiny. Jsou tedy dokonalým příkladem ideálu amatérského tanečního umělce,
který vyšel z české tvořivé taneční výchovy a dál se tanečně a kulturně
kultivuje prostřednictvím všech možností současného tance, které dnešní doba
nabízí. Tím zpětně taneční umění podporuje nejen jako divák, ale i jako
inspirativní zdroj. Pod vedením Lenky Jíšové tančilo trio samozřejmě v původním
obsazení na původní hudbu Jana Brauna, který se souborem dlouhodobě
spolupracuje.
Malé taneční seskupení Brno ve své druhé choreografii v rámci
večera představilo i svou druhou skupinu, kterou tvoří zkušenější členky, a to
nejen věkem kolem 50 let. V Brně pracují systematicky a aktivně pod vedením
Lenky Švandové a vyvracejí všechny předsudky o tom, že amatérské taneční umění
je jen pro mladé bez závazků. Scénický tanec má mnoho možností, a záleží jen na
rozhodnutí tanečníků, vedoucích či choreografů, jak je využijí. Magická kyvadla v krajině novoluní
inspirovaná obrazy Bohdana Laciny na hudbu Kateřiny Růžičkové přinesla na
jeviště Městského divadla v Jablonci skutečnou tvořivou komunikaci umění a
demonstrovala propojení všech aspektů významů tance pro společnost. Tedy nejen
jako produkt umění a nositel kulturní identity, ale i jeho sociální a zdravotní
smysl...
Jablonec tanci, tanec Jablonci
Vedení města Jablonec nad Nisou si zřejmě dobře uvědomuje
význam tance, a věnuje tanci ve městě (a této celostátní přehlídce hlavně)
velkou pozornost, která zahrnuje i oficiální ocenění konkrétní práce
amatérských souborů Cena města Jablonec nad Nisou. Dosud tu byla pro vítěze
možnost týdenní tvůrčí rezidence ve městě a od letošního roku se mění na cenu
věcnou s jednorázovou finanční podporou. To si zaslouží velký potlesk.
Jabl(k)onec tehdy a teď foto: Ondřej Čapek |
Vděk za to celostátní přehlídka projevila odpovídajícím
způsobem – tancem: otvírací site specific, které speciálně na téma historie a
současnosti města Jablonec režijně a choreograficky připravila Magdalena Pupík
Relllichová pocházející z tohoto místa a v tomto místě pedagogicky i tvořivě v
tanci působící.
Kromě historie města a jeho symbolů i dnešních atmosfér se
pro podobu performance důležitou inspirací stal secesní kostel Povýšení svatého
Kříže, u a ve kterém se vše odehrávalo.
Akcentace lyžařského sportu jako pohybové aktivity se stala
námětem pohybového divadla v první části, která se odehrávala na křižovatce
před kostelem. Vyznačovalo se konkrétností, která je vlastní vyjadřovacím prostředkům
v pantomimě. Rytmizace pohybu pracovala s hudebními motivy vycházející z živé
hry na housle přímo mezi tanečníky. Se změnou prostoru, přechodem z rušné ulice
dovnitř do klidu kostela se změnila i atmosféra představení. Sportovní
ambicióznost vystřídala poetika abstrakce vycházející z ornamentality v detailu
jako základu architektonického zpracování. K dokonalosti chybělo snad jen
celkové rafinovanější využití prostoru této duchovní stavby, protože taneční
koncepce se zbytečně prostorově omezila jenom na přední část před hlavním
oltářem. Ve spojitosti s živým hudebním doprovodem rozšířeným (klarinet) o
reprodukovaný zvuk to zavánělo lehkým patetismem, ale lyricky laděný taneční
projev tanečnic to úspěšně vyrovnal, stejně jako tanec v Jablonci vyrovnává
sportovní zaměření regionu.
Odkaz na stažení programové brožury přehlídky a sympozia, kde jsou souhrnné informace i o dalších dnech přehlídky, kterých jsem se už nemohla účastnit, naleznete na tomto odkazu http://www.nipos-mk.cz/?attachment_id=32803
OdpovědětVymazat1. listopadu se na webu Nipos objevil ke stažení dokument .pdf nazvaný Výstava 40 let tance aneb co prozradil archiv...fotograficky mapující scénický tanec mládeže a dospělých 1977 - 2017. Bohužel tam trochu chybí autorství a tak vůbec, co to vlastně je...ale nevadí, hlavně že to je...
OdpovědětVymazatNajdete to na odkazu http://www.nipos-mk.cz/?attachment_id=32877