foto: Michal Hancovský (Lenka Vagnerová & Company 2016) |
Návštěva představení Lešanské jesličky předpokládá od diváka zájem o
Hrubínovu tvorbu a také trochu i orientaci v ní, protože svou specifičností oscilace lyrickoepického žánru není
úplně jednoduchým materiálem. Osobně nepatřím k těm, kteří by v tomto literárním směru nalézali ono vnitřní uspokojení, a proto mě asi Lešanské
jesličky v tomto směru nikterak nedojaly. Což ovšem neznamená, že představení nemá své kvality a
nemůže být pro znalce poezie Františka Hrubína výjimečným zážitkem, či dokonce nemůže
vzbudit u jiných o Hrubínovu tvorbu zájem. (V tomto směru jsem podnikla jakýsi experiment, vzdorující mé profesní zodpovědnosti a báseň jsem si v rámci „přípravy“ předem nepřečetla, očekávající přítomnost či nepřítomnost efektu přirozeného stavu hedonistického nadšení)
foto: Michal Hancovský (Lenka Vagnerová & Company 2016) |
foto: Michal Hancovský (Lenka Vagnerová &Company 2016) |
Zdárně nezdárně tomu napomáhá i hudba Ivana Achera. Hudební motivy rezignují na skutečnost místa i vzniku básně a využívají posluchačsky poutavá klišé, a tím se vytrácí především v první polovině (která je více epická) časová i geografická ukotvenost děje.
foto: Michal Hancovský
(Lenka Vagnerová &Company 2016)
|
Druhá polovina se soustřeďuje spíše na vnitřní pocity Marie jako matky a dění na jevišti vychází z tanečního materiálu, který akcentuje typickou Hrubínovu lyriku, tak nějak přirozenějším způsobem.Rozdělení rolí se maže, tanec je zobrazením peroucích se emocí.
Typický taneční slovník Lenky Vágnerové v sobě kumuluje
všechny taneční zkušenosti choreografky (od zachycení, která předcházely jejímu studiu pedagogiky na HAMU, přes spolupráci s Janem Kodetem, Claudem Broumachonem až k vlivům belgického fyzického
divadla díky svému působení v DOT504). Je specificky osobitý, univerzálně využitelný, divácky přívětivý a především velmi současný.
Ať už jsou Lešanské jesličky jakékoliv (a nejsem na pochybách, že mohou oslovit širokou vrstvu především literárně zaměřeného divadelního publika), ukazují jasně, že Lenka Vágnerová patří k choreografům, jejichž tvorba překročila konvenční šeď neustálého hledání dnešního středního proudu českého současného tance a je schopná naplňovat požadavky multižánrové tvorby současného umění, které má své místo jak v nezávislém sektoru, tak v kamenných divadlech.
Ať už jsou Lešanské jesličky jakékoliv (a nejsem na pochybách, že mohou oslovit širokou vrstvu především literárně zaměřeného divadelního publika), ukazují jasně, že Lenka Vágnerová patří k choreografům, jejichž tvorba překročila konvenční šeď neustálého hledání dnešního středního proudu českého současného tance a je schopná naplňovat požadavky multižánrové tvorby současného umění, které má své místo jak v nezávislém sektoru, tak v kamenných divadlech.
Žádné komentáře:
Okomentovat